Menu

Duyurular


Y.K. Toplantı Tutanağı

TUTANAK NO.179/104

 

ÜYELERİN ADI VE SOYADI :Ruhi DUMAN, Recep DÜZGİT, Emin EMİNOĞLU,  Andrea VERMEZ, Murat DENİZERİ.

 

07/07/2008 Pazartesi günü saat 11:00 de yukarıda isimleri yazılı Yönetim Kurulu üyeleri yapmış oldukları toplantıda aşağıdaki kararları almıştır.

 

 

Saygılarımızla,

Vapur Donatanları ve Acenteleri Derneği

Recep Düzgit

Genel Sekreter

 

1-  DERNEK BİNASI :

 

Derneğimiz binası ile ilgili tadilatlı restorasyon projesinin Anıtlar Yüksek Kurulu’ ndan onaylandığı ve mimari projenin Beyoğlu Belediyesi İmar ve Şehircilik Müdürlüğü tarafından onaylandığı, ancak  ilave bir kat çıkılması için Belediye’ den statik onayının da alınması gerektiği öğrenilmiştir. Binamızın müteahhidi Sn Necati Bakır’ ın ifadesine göre bu işlemler de 20 gün kadar sürecektir.

 

Telefon ile alınan bu bilgilerin yanında daha kapsamlı görüşmek ve bugüne kadar geçen süreyi analiz etmek üzere bu hafta içinde Sn Necati Bakır’ ın  da katılacağı bir toplantının yapılmasına,

 

2- LNG TAŞIMALARINDAN DOĞAN NOKSANLIK DOLAYISI İLE KESİLEN CEZA HAKKINDA DTO’ DAN ALINAN YAZI  :

 

İMEAK Deniz Ticaret Odası’ ndan alınan 25.06.2008 tarih ve 3223 sayılı yazıda, Master Deniz Acenteliği’ nin acenteliklerini yaptıkları LBG BONNY, LNG DELTA, GEMMETA, LNG DELTA ve LNG LAGOS isimli gemileri ile taşıdıkları LNG yükünde sırasıyla 2.683,304 Kg, 3.207,129 Kg, 1.879,322 Kg, 2.267,019 Kg ve 2.758,272 Kg eşyanın eksik olduğunun tespit edildiği, özet beyan muhteviyatı eşyadan kaynaklanan eksikliğe ilişkin izah ve ispatın 3 ay içinde ilgili Gümrük Müdürlüğü’ ne yapılmasının istendiği,

 

Söz konusu acentenin mahreç ülkedeki Nigeria LNG şirketinden alınan Lagos Ticaret ve Sanayi Odası’ nca onaylı belge ibraz edilerek LNG şirketine ait gemilerin Botaş Terminaline Cezayir gemilerinden farklı olarak 3 günlük yol yerine 14 günde geldikleri, yolda gelirken yükün bir miktarının buharlaşma yolu ile kayıp edildiği, bir kısmının bir sonraki yüklemeye kadar tanklarını soğuk tutabilmek için (-159 derece) tahliye sonrası gemiye bırakıldığı, bu sebeplerden dolayı her Nigeria gemisinin tahliye sonrası sahil ile manifesto arası eksik verdiği, bunun tamamen sıvı doğalgazın nakliye özelliğinden kaynaklandığı, ayrıca Botaş ve NLNG firması arasındaki sözleşme gereği NLNG firmasının Botaş’a yükleme miktarı üzerinden değil, tahliye  olan doğalgaz miktarı üzerinden fatura düzenlediğinin beyan edildiği, ibraz edilen Lagos Ticaret ve  Sanayi Odası’ nca onaylı belgede bu durumun açıklandığı, ilgili Gümrük Müdürlüğü’ ne eksikliğin sebebinin aktarıldığı,

 

2007 yılında da aynı şekilde ve konuda aynı acente tarafından özet beyan eksikliklerinin yaşandığı, başta özet beyan tahkikatına başlandığı, daha sonra Tekirdağ Gümrük Müdürlüğü’ nün yukarıda yazılı gerekçeleri baz alarak Gümrük Yönetmeliği’ nin 733. maddesi uyarında başlattığı tahkikatı ve özet beyan takibatını kaldırdığı,

 

Ancak Tekirdağ Gümrük Müdürlüğü özet beyan takibatını kaldırmasına rağmen Gümrükler Genel Müdürlüğü 4.1.2008 tarih ve 231 sayılı yazısında, söz konusu eşya için yapılan manifesto eksiklik takibatlarının, nakliyeci firma tarafından getirilen yazıların takibatın ortadan kaldırılmasını gerektiren ve Gümrük Kanunu’ nun 237. maddesinde yer alan kaza, avarya, çalınma, mahrecinden yüklenmemiş veya yanlışlıkla başka yere boşaltılmış olduğu hususlarını içermediği, eksik boşaltma sebebinin eşyanın teknik özellikleri olduğu anlaşıldığı, eksikliğin %3’ ü geçtiği durumların tespit edilerek geçmişe dönük Gümrük Kanunu’ nun 237. maddesi gereğince cezai işlem tatbiki ile eksiklik takibatlarının kaldırılmaması gerektiği yönündeki görüş bildirmesi nedeniyle söz konusu acenteye Serbest Dolaşıma Giriş Beyannamesi muhteviyatı eşyanın %3 ü geçen eksiklik miktarına isabet eden kıymetinin %15 ine tekabül eden gümrük vergisi kadar toplam 2.300.000 USD Doları para cezası kesildiği, acente olarak kanuni itirazları yaptıklarını ancak durumun ciddi olduğunu, paranın ödenmediği durumda kendilerinin veya gümrüğün gemiyi haciz ettirmesi halinde Türkiye’ ye LNG gemi gelişlerinin duracağını bildirmiş olduğu ifade edilerek, bu konuda Derneğimizin görüşleri talep edilmiştir.

 

Konu,  LNG  taşınmasının  teknik özelliklere haiz bir taşıma olduğu şeklinde değerlendirilmiş ve bu sebeple Deniz Ticaret Odası bünyesinde teknik bir komisyon kurulmasının önerilmesine ve bu komisyona Derneğimiz üyesi ve LNG taşıması yapan iki üyemizin de davet edilmesinin sağlanmasına,

 

3-  TİM TOPLANTISI :

 

09.06.2008 tarihli Yönetim Kurulu Toplantı tutanağı ile üyelerimize duyurulan Türkiye İhracatçılar Meclisi’ nin ( TİM )  25 Haziran 2008 tarihindeki ikinci toplantı davetine Yönetim Kurulumuz Üyeleri Sayın Andrea Vermez, Sayın Murat Denizeri ve Yedek Üyemiz Sayın Aykut Güçer katılmıştır.

 

Bir önceki toplantıda özellikle Gemlik limanında, ihracatçıların taşıyıcılara ödemiş oldukları ücretlerin çok yüksek olmasından şikayet edilmesi üzerine konunun örnekler ile dile getirilmesini talep eden Yönetim Kurulumuz, bu defa yapılan toplantıda TİM’ in sunduğu örnekleri  inceleme fırsatı bulmuştur.

 

Yapılan incelemelerde tüm faturaların forwarder şirketlere ait olduğu görülmüştür. Bunun üzerine TİM üyelerine acente – forwarder ve lojistik şirketlerinin birbirinden farklı yapı ve işleve sahip olduğu detaylı bir şekilde anlatılmış ve kendilerine, talep ettikleri servise göre direkt acente ile çalışmaları halinde rakamlarını daha kontrol altına alabilecekleri ifade edilmiştir.

 

Birbirleri ile çok ilintili olarak çalışan bu sektörün bu vesile ile bir araya gelmiş olmasının ve birbirlerini anlamalarının memnuniyet verici olduğuna,

 

4-  EL KİTABI – EURO DÖNÜŞÜMLERİ HAKKINDA :

 

16.06.2008 tarihli Yönetim Kurulu Tutanağında üyelerimize duyurusunu yapmış olduğumuz El

Kitabındaki bazı  ücretlerin Euro’ ya dönüştürülmesi ile ilgili olarak üyelerimizden almış olduğumuz öneriler dikkate alınarak yeniden bir düzenleme yapılmasına ve aşağıdaki şekilde olmasına :

 

- Telekomünikasyon ücreti ( Uydu yoluyla komünikasyon hariç ) asgari . . . . 100 EURO yerine

- Telekomünikasyon ücreti ( Uydu yoluyla komünikasyon hariç ) . . . .  . . .  100 – 150 EURO,

 

- Mahalli Telefon Konuşmaları, Posta, Damga Pulu vesaire – asgari  . . . . . .   80 EURO yerine

- Mahalli Telefon Konuşmaları, Posta, Damga Pulu vesaire . . . . . . . . . . . .     75– 150 EURO ( Bu hizmet 16.06.2008 tarihli sirkülerimizde sehven belirtilmemiştir. )

 

5-  ÜYELİK TALEBİ :

 

Yen Denizcilik Ticaret Limited Şirketinin Derneğimize hitaben yazdığı 19.06.2008 tarihli yazısı ile yapmış olduğu Dernek üyelik başvurusu incelenmiş, gerek firma gerekse temsilci olarak gösterilen Sayın Yorgi Çolakidi’ nin durumlarının tetkikinde Derneğimiz Tüzüğünde aranan şartlara uygun olmaları nedeniyle söz konusu firmanın Dernek üyeliğine kabulüne,

 

6-  FENER ÜCRETİ ÖDENMEYEN GEMİNİN SEFERDEN MEN EDİLMESİ :

 

Üyemiz Akmar Vapur Acenteliği Denizcilik ve Ticaret A.Ş. den doğrudan İMEAK Deniz Ticaret Odası ve bilgi için de Derneğimize gönderilen 07.07.2008 tarihli yazıda; 3 Temmuz 2008 tarihinde kiracı acentesi bulundukları M/V Free Destiny isimli geminin Çanakkale Boğazına uğraksız geçiş yapmak üzere geldiğinde, geminin önceki ve acentesi olmadıkları Mersin Limanındaki bir sefere ait  Fener Rüsumunun ödenmediği gerekçesiyle Kıyı Emniyeti Genel Müdürlüğü tarafından seferden men kararı alınmış olduğu, gemi armatörünün muhtemelen daha önce ödediği Mersin Limanına ait Fener Rüsumunu tekrar ödeyerek geminin serbest kalmasını sağladığı belirtilerek olayın hukuki boyutundan ziyade, geminin SP1 raporunu veren ve Denizcilik Müsteşarlığından yetki belgesi almış olan bir acentenin ödemediği ücretten dolayı geminin seferden men edilmesinin, kötü niyetli acenteler dolayısı ile acentelik mesleğine de ciddi hasar verileceği ifade edilmiştir.

 

Benzer davranışların diğer acenteleri ve gemi armatörlerini zor durumda bırakmaması açısından konu geminin eski geçişi ile ilgili SP1 raporunun ve bu defa ki Boğaz geçiş ücretinin ödendiğine dair makbuzun temin edilerek gerek Deniz Ticaret Odasına gerekse Denizcilik Müsteşarlığına yazı yazılmasına,

 

7-  ISTANBUL UNİVERSİTESİ’ NİN TALEBİ :

 

İstanbul Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Deniz Ulaştırma, İşletme Mühendisliği Bölüm Başkanı Sayın Necmettin Akten Derneğimizi arayarak bu yıl yapılacak mezuniyet törenlerinde birinci olan öğrencilere verilmek üzere diz üstü bilgisayar alımı konusunda Derneğimizden destek beklediklerini belirtmiştir.

 

Yönetim Kurulumuz bu teklifi sosyal sorumluluk ilkeleri içinde ve geleceğin denizcilerini teşvik etmek amacıyla değerlendirmiş ve Denizcilik Bölümü birincisine Derneğimiz tarafından bir adet diz üstü bilgisayar verilmesine,

 

8-  BOĞAZLAR’ DA SAĞLIK DENETİMİ  :

 

Üyelerimizden aldığımız bilgiye göre, Sahil Sağlık Merkezi, Yabancı limandan gelip bir Türk limanına veya bir Türk limanından gelip yine bir Türk limanına giden gemilerin Çanakkale ve Büyükdere’ de pratika işlemlerini yapmamakta sadece transit geçen gemilerin pratika işlemleri yapılmaktadır.

 

Alınan bu bilgi üzerine telefon ile irtibat kurduğumuz Hudut ve Sahiller Sağlık Genel Müdürlüğü, yapılan işlemi doğrulamış, amacın yoğun olan gemi trafiğini hafifletmek, can ve mal güvenliğini sağlamak,  gittiği Türk limanında zaten sağlık denetimi yapılacak olan gemi için kısıtlı olan personel ve servis botu kullanmamak olduğunu bildirmiştir.

 

Sözlü olarak alınan bu yanıt ile yetinmeyip sağlık denetimini yaptırmayan gemilere verilecek cezaların boyutları da dikkate alınarak Deniz Ticaret Odası ve Hudut ve Sahiller Sağlık Genel Müdürlüğüne konunun yazılı olarak iletilmesine ve yazılı bir teyidin sağlanmasına,

 

9-  HUDUT VE SAHİLLER SAĞLIK GENEL MÜDÜRÜ ZİYARETİ :

 

Yönetim Kurulumuz 16.06.2008 tarihli Yönetim Kurulu toplantısında almış olduğu karar üzerine 18 Haziran 2008 Çarşamba günü Hudut ve Sahiller Sağlık Genel Müdürü Sayın Celal Şahin Bey’ i  makamında ziyaret etmiştir.

 

Yönetim Kurulu Üyelerimiz Sn Andrea Vermez, Sayın Yavuz Tarku, Yedek Üyemiz Sayın Aykut Güçer ve Dernek Müdürümüz Sayın Neslihan Başarslan’ ın katıldığı ziyaretin amacı 09.05.2008 tarih ve 26871 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan ve 01.01.2009 tarihinde yürürlüğe girecek olan Gemi Sağlık Resmi Uygulama Yönetmeliği hakkında görüş alış verişinde bulunmak ve  bu yönetmelik ile ilgili tereddüt edilen bazı hususların aydınlığa kavuşturulmasını sağlamak olmuştur.

 

Sayın Celal Şahin’ in Derneğimizi sıcak karşılaması ve  yönetmeliğin ve kurumlarının amacının, acentelere ve gemilere daha pratik uygulamalar ve rahatlık getirmesi, sağlık denetimlerini uluslar arası düzeye getirmek ve denetimlere saygınlık kazandırmak hedefinde olduğunu ifade etmesi ile başlayan toplantıda aşağıdaki hususlar dile getirilmiştir.

 

1- Yeni Yönetmelikte coğrafi istikamet kavramı kalkmıştır ancak Md..5' e göre  Sağlık Resminin her limanda alınacağı hissi doğmaktadır. Her ne kadar Md. 7 sadece ilk uğradığı Türk limanında alınacağına dair bir açıklık getirmekle beraber bu konunun görüşülmesinde fayda görülmüş ve sadece ilk limanda alınacağı Sn Celal Şahin tarafından da doğrulanmıştır.

 

2- Yönetmelikte " Turist Gemisi " tanımı yapılırken " Turistik amaçla yolcu getiren, başkaca ticari işlemlerde bulunmayan, amaç dışı başka yolcu ve yük almayan gemiler " diye tanımlanması, gelişen şartlar sonucu İstanbul' da yolcu indiren ve İstanbul' dan yolcu alan gemilerin de gündeme girdiği, geçmişte bu şekil yolcu değişimlerinde Sağlık idareleri tarafından " ticari işlem yapılıyor, dolayısı ile gemi turistik vasfını kaybetmiştir " şeklinde getirilen yorumun, yeni yönetmelikte de açıklığa kavuşmamış olduğuna dikkat çekilmiştir. ( * )

 

3- Rüsum ödemelerinde getirilen 3 iş günü içinde ödenme şartı, gemi operasyonunun bu sürelerin dışına taşması halinde gemi kalkmadan önce verilen beyanın bilahare değişme olasılığı karşısında (rotasyonunda bir değişiklik olursa) işlemlere pratiklik getirme yerine bilakis sorun yaratacaktır. ( * )

 

4- Yönetmeliğin 12. Maddesinde " Transit gemilerin gittikleri limandan 6 ay içinde transit olarak geri dönmeleri halinde Türk Boğazları girişleri sırasında rüsum makbuzunu veya diğer evrakı ibraz etmeleri halinde yeniden sağlık resmi alınmaz " denmektedir.  Bilgi işlem teknolojilerinin bu kadar geliştiği ve Sn Celal Şahin’ in de bahsettiği üzere teknolojik gelişmeler ile donatılacak bir kurumun gemilere ait kayıtları emin olarak takip etme yerine  hala makbuz isteme yolunu tercih etmesinin sebebinin hedefler ile çelişki yarattığı ifade edilmiştir. ( * )

 

5- Nakit, bono, çek ile ödemelerin  yeni düzenleme ile kalktığı ancak bildiğimiz kadarı ile Transit gemilerde bono ile ödemenin devam edeceği şeklinde duyum aldığımız ifade edilmiş ve  Sn Şahin bu konuda " Transit gemilerde de kalktı ama emin değilim not alıyorum, bilahare sizlere bildireceğiz." şeklinde bilgi vermiştir.

 

6- Bono ve çek ile ödeme kalkarsa geminin Cumartesi - Pazar gelmesi ve kalkması halinde ödemelerin nasıl yapılacağı sorusuna da  Sn Şahin “ 3 iş günü süre veriliyor, geminizi gönderin sonraki 3 iş gününde de rüsumunuzu ödeyin " şeklinde yanıt vermiştir.

 

7- Yeni Yönetmelik ile Genel Müdürlüğe itiraz etme imkanlarımızın kalktığı, herhangi bir ihtilaf olduğunda direkt ceza ödenmek zorunda kalınacağı, oysa geçmişte de örneklerinden gördüğümüz üzere yanlış anlama / anlatma gibi bir çok hususta olaylara çözüm getirildiği hatırlatılmıştır. ( * )

 

8- Yönetmelikte " Gemide sağlık tedbirlerini almamak, hastalıkların oluşumuna neden olan mikroorganizmalar ile ilgili önlemleri almamak " gibi soyut kavramların bulunduğu, cezaların da çok yüksek olduğu bir durumda her denetlemede ceza ödenebilir bir halin ortaya çıktığı ifade edilmiştir.

 

Sn Şahin bu konuda, yurt dışına elemanlar gönderdiklerini  ve bu kişiler vasıtası ile denetimlerde bir standart oluşturmak istediklerini, oluşturacakları check list' leri ve standartları acentelere öncelikle göndereceklerini dolayısı ile soyut bir kavram kalmayacağını, bir denetim sırasında nelerin olması gerektiğini her ilgilinin bileceğini ve hala eksikliği olan var ise de ceza maddesinin uygulanacağını ifade etmiştir.

 

9- Marmara' da bir limana gelmek üzere hareket eden bir geminin Çanakkale' de tayfa değişikliği yaptığı takdirde ilk uğrak limanının Çanakkale sayıldığı ve sağlık rüsumunun Çanakkale acentesi tarafından ödenmesinin talep edildiği, Liman acentesi ve Boğaz acentesinin  farklı olması halinde iki acente arasında ihtilaf söz konusu olduğu, bu konuda Yönetmelikte adı geçen " ilk temas " ile " ilk liman " kavramlarının birbirinden ayrılmalısının faydalı olacağı belirtilmiştir. ( * )

 

Çeşitli örnekleri de verilen yukarıdaki konular hakkında görüş alış verişinde bulunulmuş ve Sayın Celal Şahin tarafından tümünün notları alınmıştır.

 

Sayın Şahin, Yönetmeliklerin değişebilir olduğundan bahis ile teknik ekibinin şu sıralar eğitim ile ilgili olarak Yurt dışında bulunduğunu, onların dönüşünü müteakip Temmuz ayı içinde Derneğimizin de katılacağı bir toplantı düzenleteceğini ve yukarıda bahsedilen ve ( * ) işareti ile belirtilen tüm konuların bu toplantıda ele alınmasını ve buna göre gerekiyor ise Yönetmelik değişikliği dahi yapılabileceğini ifade etmiştir.

 

Ayrıca Genel Müdürlüğü döneminde yaptıkları ve yapacakları işlerden de bahsederek en büyük emellerinin eğitimli personel yetiştirmek ve “patentaya”  değil “pratikaya” bağlı işlem yapmak olduğunu belirtmiştir. Şu anda 4 adet ambulans botlarının olduğunu ve ayda ortalama 50 vaka karşıladıklarını, hastaların gemilerden bu botlarla alındığını ve ayrı bir ücret talep edilmediğini, kuruma saygıyı görev tanımları ile görmek istediklerini bu sebeple dış ülkelere karşı da imajlarını değiştirmek istediklerini özellikle belirtmiştir.

 

Acentelerin, Genel Müdürlük ile iç içe çalışması gerektiğini bu yolla istenmeyen bir çok konuda çözüm üretebileceklerini de sözlerine ekleyerek ziyaretimizden memnuniyetini belirtmiştir.

 

Sayın Celal Şahin’ e gerek Derneğimize gösterdiği sıcak ilgi gerek iş ve işlemleri ele alışındaki yaklaşımı gerekse uzunca bir zamanı bizlere ayırdığı için teşekkür edilmiştir.

 

Oy birliği ile karar verilmiştir.

Gündemde başka madde olmadığından, Başkan saat 13.30 de toplantıya son vermiştir.