ICS Temmuz 2021 Risk İstihbarat Raporu
SİRKÜLER NO: 23.1 / 519-390 = 05/07/2021
İlgi: İMEAK Deniz Ticaret Odası’ndan alınan 05.07.2021 tarih
ve 1905/722/2021 sayılı yazısı.
İMEAK Deniz Ticaret Odası’ndan alınan ilgi
yazıda;
Uluslararası
Deniz Ticaret Odası (International Chamber of Shipping-ICS) tarafından
gönderilen 1 Temmuz 2021 tarih ve MC(21)56 sayılı yazıda Temmuz 2021 Ayına ait
İstihbarat Raporuna yer verilmektedir.
Bahse konu raporun, 2021'in ilk
beş ayında önemli bir artış gösteren düzensiz göç faaliyetleri ve Akdeniz'deki
göçmen akımının güzergâhları ile ilgili bilgilerin yanı sıra, üç odak bölgedeki
(Batı Afrika, Hint Okyanusu'nun batı kısmı ve Güney Doğu Asya) ticari gemilere
yönelik saldırıları ve bu bölgelerdeki farklı tehdit unsurlarına yönelik
değerlendirmeleri içerdiği belirtilmektedir.
Afrika ve Orta Doğu'da çatışma,
yoksulluk, baskı ve genel güvenlik sorunlarının, Avrupa'ya çok yoğun bir
mülteci ve düzensiz göçmen akışı yarattığı, bu akıma katılan göçmenlerin
birçoğunun kaçakçılık, insan ticareti ve hak ihlallerinin kurbanı olduğu ifade
edilmektedir. Avrupa'ya açılan kapı olarak Akdeniz'e odaklanıldığı göz önüne
alındığında, seyire elverişli olmayan deniz araçları ile yapılan yolculuklarda,
düzensiz göçün bir sonucu olarak yüksek sayıda can kaybı yaşandığı ve bu
durumun halen büyük bir risk oluşturduğu hususlarına değinilmektedir.
2021 yılının ilk beş ayı
içerisinde Avrupa'ya yasadışı yollarla göç edenlerin sayısının bir önceki
yıldaki toplam sayının 47.100 kişiyle %47 oranında artış gösterdiği, Avrupa'ya
yasadışı yollarla giriş yapmayı deneyen mültecilerin birçoğunu Batı
Afrikalıların oluşturduğu, sadece Mayıs ayında 10.500 yasadışı göçmen
kaydedildiği belirtilmektedir.
Bahse konu düzensiz göç
rotalarının Atlantik ve Batı Akdeniz bölgeleri olduğu düşünüldüğünde, 2000'li
yılların başlarında Avrupa'ya yasadışı yollarla giriş yapanların İspanya
üzerinden geçiş yaptıkları, Batı Akdeniz göç rotasında mültecilerin, Fas ve
Cezayir üzerinden Cebelitarık Boğazını geçerek İspanya kıyılarına çıktıkları
bildirilmektedir.
2003 yılında düzensiz göç
faaliyetlerini önlemeye yönelik alınan tedbirler neticesinde Atlantik üzerinden
farklı bir göç rotası oluşturulduğu, buna göre göçmenlerin Senegal ve Moritanya
üzerinden Kanarya Adalarına, oradan da ana karaya geçiş yaptıkları, 2018 yılına
gelindiğinde ise, Fas üzerinden sürdürülen düzensiz göçün Batı Akdeniz
rotasının mülteciler için en çok tercih edilen güzergâh olarak kullanıldığı
ifade edilmektedir.
2000'li yılların başında Batı
Akdeniz rotasındaki tedbirler neticesinde düzensiz göç faaliyetlerinin
Akdeniz'in merkezine doğru kaydığı, Malta ve İtalya'yı Kuzey Afrika'ya bağlayan
bir göç rotası olarak kullanıldığı, 2008 ve 2009 yıllarında tırmanışa geçen
göçleri azaltmak ve Libya'dan İtalya'ya gerçekleşen bu düzensiz göç akımını
durdurmak için iki ülke arasında antlaşma imzalandığı ve bunun neticesinde
düzensiz göçün yarı yarıya azaldığı ancak, son yıllarda Libya'da gelişen durumun
göçlerin artmasına sebep olduğu belirtilmektedir.
2015 yılında, İkinci Dünya
Savaşı'ndan bu yana en büyük göç dalgasının yaşandığı; Suriye, Afganistan,
Irak, ve Somali'den savaş ve çatışmalardan kaçan mültecilerin Akdeniz üzerinden
düzensiz göç dalgası başlattığı, Avrupa Birliği ve Türkiye arasında Ortak Eylem
Planı imzalandığı, bu antlaşmayla düzensiz göçmenlerin Türkiye'ye geri kabulü
için bir mekanizma kurularak güzergahın kullanımının azaltılmasının
amaçlandığı, antlaşmanın imzalanmasından bir yıl sonrasında Yunanistan'a gelen
göçmenlerin %97 oranında düştüğü bildirilmektedir.
Deniz Haydutluğu vakaları
kapsamında; Batı Afrika bölgesinde 1-30 Haziran 2021 tarihleri arasında üç
saldırı ve bir şüpheli durum rapor edildiği, Nijer Deltası güney ve doğusunda faaliyet
gösteren deniz haydutlarının, Gine Körfezi'ndeki en önemli tehdit olmaya devam
ettikleri, tüm gemileri hedef alabilecekleri, ancak küçük tonajlı dökme yük
gemileri, ürün tankerleri, genel yük ve açık deniz ikmal gemileri ile balıkçı
gemileri gibi düşük süratli ve alçak bordalı gemilere gerçekleştirilen
saldırıların başarılı olma olasılığının daha yüksek olduğu ifade edilmektedir.
Batı Hint Okyanusunda yüzer mayın
tehdidinin arttığı, Aden Körfezi'nde Haziran ayı içerisinde herhangi bir deniz
haydutluğu vakası rapor edilmediği, Somalili deniz haydutlarının ana gemi
desteği olmadan genel olarak 300 deniz mili, azami olarak ise kıyıdan 500 deniz
mili açığa kadar faaliyet gösterebilme imkânına sahip oldukları
bildirilmektedir. Güneydoğu Asya'da 1-30 Haziran 2021 tarihleri arasında 5'i
dökme yük, 4'ü konteyner gemisi olmak üzere 9 gemiye deniz haydutları
tarafından çıkıldığı, olayların büyük çoğunluğunun Singapur Boğazı'nda
yaşandığı, bölgede Endonezya, Singapur ve Malezya sınırlarının Singapur
Boğazında kesişmesi dolayısıyla yetki alanları konusundaki güçlüklerin deniz
haydutlarının kaçma imkânlarını kolaylaştırdığı ifade edilmektedir.
Denilmektedir.
Sayın Üyelerimizin
bilgilerine rica ederiz.
Saygılarımızla,
Vapur
Donatanları ve Acenteleri Derneği
Emin
EMİNOĞLU
Genel
Sekreter
Dağıtım: Tüm
üyelerimiz