Deniz Kazası İnceleme Raporu
SİRKÜLER NO: 23.1 / 488-343 = 03/08/2022
İlgi: İMEAK Deniz Ticaret Odası’ndan alınan 03.08.2022 tarih
ve 2546/557/2022 sayılı yazısı.
İMEAK Deniz Ticaret Odası’ndan alınan ilgi
yazıda;
''Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı Ulaşım Emniyeti
İnceleme Merkezi Başkanlığı'ndan gönderilen 01.08.2022 tarihli ve
E-94665312-402.03-527673 sayılı yazıda, gemiden personel ve malzeme transfer
etmek amacıyla kullanılan kurtarma botunun alabora olması sonucu yaşanan
müessif olaylar neticesinde denize düşen IV. Mühendisin vefat ettiği ve
kazazedelerin kurtarılması için kapalı can filikasının denize indirilmesi
sırasında da Yağcının kıçüstü güvertesine düşerek yaralanması ile ilgili
çok ciddi deniz kazasına ilişkin inceleme raporuna yer verilmektedir.
Bahse konu kazanın nihai inceleme raporunda
elde edilen bulgular incelendiğinde;
* Gemiden gemiye personel değişimi ve malzeme
taşınması işleminde profesyonel bir ulaşım aracı yerine geminin kurtarma
botunun kullanıldığı ve bu kullanımın uluslararası tanım ve değerlendirmelerde
yeri bulunmadığı ve kurtarma botunun kullanım amacı dışında kullanıldığı,
* Gece personel değişiminin gemi tarafından
yüksek riskli bulunmasına rağmen operasyonun gece saatlerinde aralıklı da olsa
kuvvetli sağanak geçişlerinin olduğu ölü dalgaların(soluğan) var olduğu deniz
koşullarında yapıldığı,
* Botun denize verilmesinden hemen sonra
alabora olmasının nedeninin ters dalga gibi değerlendirilse de, bota alınan
yüklerin/malzemelerin tam olarak ağırlığının ne kadar olduğunun da bilinmemekle
beraber bottan kaymaması içinde bota sabitlenmemiş olduğu,
* Operasyonla ilgili yeterli hazırlık
yapılmadığı ve kurtarma botunun denize indirilirken emniyet amaçlı çarmıh
ve/veya kurtarma ağı ile bordasında donatım yapılmadığı; ayrıca ışıldak ve
aldisin, botun indirildiği mahalde hazır bulundurulmadığı,
* Kapalı can filikasının indirilmesi sırasında
ISM dokümanında belirlenen sıra ve işlemlerin takip edilmediği, kapalı can
filikasının indirilmesi sırasında Yağcının yaralanmış olup bu operasyonda görev
alan personellerin de role cetveli ile uyumlu olmadığı,
* Denize düşen kazazedelerin kurtarılmasında
görev alan personelin role cetvelinde belirlenen kişiler ile uyumlu olmadığı ve
kurtarma botunun devrilmesi sonucu botta bulanan IV. Mühendisin denize düşerek
hayatını kaybettiği,
sonuçlarına varıldığı belirtilmektedir.
Bu kapsamda raporda;
* Can kurtarma botunun günlük rutin
operasyonlarda kullanılmaması için talimat yayımlanması,
* Gemilerde görev yapan personelin Emniyetli
Yönetim Sistemi kapsamında role talim listesinde belirtilen görevlerin
bilincinde olunması için gemide yapılan eğitimlerin gerekirse video
kayıtlarının alınması ve şirket bünyesinde rutin aralıklarla değerlendirilmesi,
* Risk değerlendirmesi yapılırken personel
yorgunluklarının dikkate alınarak gece saatlerinde operasyondan mümkün mertebe
kaçınılması,
* Role talimlerinin filo gemilerinde daha
düzenli yapıldığının kontrolünün sağlanması ve acil bir durum anında gemi
personelinin role cetvelinde belirtildiği şekilde hareket etmesi için talimat
yayımlanması,
* Bu müessif kazanın incelenmesi sonucunda;
özellikle personel değişikliklerini yapmak için acele edilmemesi, daha
profesyonel şartlar ve organizasyonlarla gerçekleştirilmesi, ayrıca kurtarma
botlarının servis aracı gibi kullanılmaması,
tavsiyelerinde bulunulmuştur.''
Denilmektedir.
Sayın Üyelerimizin
bilgilerine rica ederiz.
Saygılarımızla,
Vapur
Donatanları ve Acenteleri Derneği
Emin
EMİNOĞLU
Genel
Sekreter
Dağıtım: Tüm üyelerimiz