COVID-19 Salgını Sebebiyle Gemi İnsanlarının Yaşadıkları Krize İlişkin ILO Yönetim Kurulu Tarafından Yapılan Çağrı
SİRKÜLER NO: 23.1 / 944-759 = 17/12/2020
İlgi: İMEAK Deniz Ticaret Odası’ndan alınan 15.12.2020 tarih
ve 4563/1393/2020 sayılı yazısı.
İMEAK Deniz Ticaret Odası’ndan alınan ilgi
yazıda;
Uluslararası
Deniz Ticaret Odası (International Chamber of Shipping - ICS)'ndan alınan
09.12.2020 tarihli Ek'te sunulan yazıda, COVID-19 salgını kapsamında getirilen
kısıtlamalar nedeniyle 17 ay ya da daha uzun bir süre boyunca denizde kalmak
zorunda olan gemi insanlarının yaşadığı zorlukların ele alınması amacıyla
08.12.2020 tarihinde Uluslararası Çalışma Örgütü (International Labour
Organization - ILO) Yönetim Kurulu tarafından özel bir karar alındığı ifade
edilmektedir.
Yazıda devamla, söz konusu Karar
kapsamında;
- Önlemlerin acil bir şekilde
alınması gerektiği,
- Oldukça önemli bir sosyal
diyaloğun oluştuğu ve krizin ele alınması amacıyla armatör ve gemi insanları
ile ilgili önemli kuruluşlar ve bazı hükümetler tarafından önlemler alındığı,
- Birleşmiş Milletler sistemi
vasıtasıyla yapılan çok sayıda girişime ve alınan önlemlere rağmen yüzbinlerce
gemi insanının denizde olağan hizmet sürelerinin çok üstünde çalışmaya devam
ettiği ve bazılarının 17 aydan daha uzun bir süre boyunca gemileri terk
edemediği,
- Gemi insanlarının fiziksel ve
ruhsal açıdan yorulduğu ve bu durumun seyir emniyeti, güvenlik ve deniz
çevresinin korunması açısından da tehlike teşkil ettiği,
- Gemi insanlarının ülkelerine
geri dönüşleri ve kıyıda sağlık yardımına erişimleri gibi haklar da dahil olmak
üzere, 2006 Denizcilik Çalışma Sözleşmesi (Maritime Labour Convention-MLC)'nde
belirtilen haklara vurgu yapıldığı ve söz konusu Sözleşmeyi onaylayan ülkelerin
gemilerde geçirilecek hizmet süresini 12 aydan daha kısa olacak şekilde
uygulaması gerektiği,
- Gemi insanlarının değişimi ile
ilgili olarak halihazırda yürürlükte olan Önerilen Çerçeve Protokolleri göz
önünde bulundurularak, gemi insanlarının emniyetli bir şekilde değiştirilmesi
ve seyahat etmesini sağlamak için ölçülebilir ve belirli bir süre için geçerli
olacak planların yapılması ve uygulanmasının gerektiği,
- Gemiye iniş/binişlerin ve kıyı
izinlerinin kolay ve engelsiz bir şekilde gerçekleştirilmesinin
kolaylaştırılması amacıyla gemi insanlarının "kilit çalışanlar"
olarak belirlenmesinin gerektiği,
- Gemi insanlarının taşıdığı
uluslararası geçerliliği olan belgelerin kabul edilmesi hususunun
değerlendirilmesinin gerektiği,
- Acil bir şekilde tıbbi yardıma
ihtiyacı olan gemi insanlarının uyruklarına bakılmaksızın kıyıda bulunan tıbbi
tesislere ulaştırılmalarının ve gerekli olduğu durumlarda doğrudan ülkelerine
gönderilmelerinin sağlanması,
- Vize ve belge gereksinimlerine
ilişkin feragatlar, muafiyetler veya diğer değişiklikler dahil olmak üzere geçici
tedbirlerin değerlendirilmesi gerektiği vurgulanmaktadır.
Yazıda, MLC 2006'ya taraf olan
ILO Üye Devletlerinin ilgili bakanlıklar ve devlet daireleri ile ortak
çalışmalar yürüterek, imzacı diğer Üye Devletler ile iş birliği yaparak ve
sosyal ortaklar ile istişare ederek söz konusu Sözleşmeyi salgın süresince tam
olarak uygulamaya davet edildikleri ifade edilmektedir.
Yazıda devamla, söz konusu
kararın takibinin yapılması amacıyla Birleşmiş Milletler kuruluşları ve sosyal
ortaklar tarafından alınan ortak önlemlerin raporlanması için ILO
Sekretaryasına çağrı yapıldığı bildirilmektedir. Ayrıca, Birleşmiş Milletler
Genel Kurulu (UN General Assembly) tarafından, "küresel tedarik
zincirlerini desteklemek amacıyla COVID-19 salgını nedeniyle gemi insanlarının
yaşadığı zorlukların ele alınması için gerçekleştirilen uluslararası iş
birliği" hakkında bütünleyici bir karar alındığı ifade edilmektedir.
Konuya ilişkin detaylı bilgi Ekte
sunulmaktadır.
Denilmektedir.
Sayın Üyelerimizin
bilgilerine rica ederiz.
Saygılarımızla,
Vapur
Donatanları ve Acenteleri Derneği
Emin
EMİNOĞLU
Genel
Sekreter
Dağıtım: Tüm üyelerimiz