İMEAK DTO Temmuz-Ağustos 2021 AB Bülteni
SİRKÜLER NO: 23.1 / 652-502 = 24/08/2021
İlgi: İMEAK Deniz Ticaret Odası’ndan alınan 24.08.2021 tarih
ve 2372/895/2021 sayılı yazısı.
İMEAK Deniz Ticaret Odası’ndan alınan ilgi
yazıda;
‘’Avrupa'da
denizcilik sektöründe meydana gelen güncel gelişmelere ilişkin çeşitli
kaynaklardan derlenen haberler bilgilendirme amacıyla aşağıda sunulmaktadır.
1- ECSA ve ETF, Dünya Sağlık
Örgütü’nün gemi insanlarının öncelikli olarak aşılanması kararını memnuniyetle
karşıladı.
Dünya Sağlık Örgütü (World Health
Organization – WHO) kapsamlı aşılama programı dahilindeki önceliklerine yönelik
bir çerçeve oluşturmak amacıyla aşı yol haritasına ilişkin 16 Temmuz 2021
tarihinde güncellenmiş bir kılavuz yayımladı ve yük gemilerinde çalışan gemi
insanlarını kilit grup olarak tanımlayarak aşının sınırlı olması halinde söz
konusu gemi insanlarını önceliklendirdi. Aşıların gemi insanlarını da
kapsayacak şekilde küresel çapta eşit olarak dağıtılması gerektiğini defalarca
savunan Uluslararası Denizcilik Örgütü (International Maritime Organization –
IMO), Dünya Sağlık Örgütü tarafından verilen tavsiyeleri destekledi.
Gemi insanlarının aşıya öncelikli
olarak ulaşmasına yönelik daha önce yaptıkları çağrılara uygun olarak Dünya
Sağlık Örgütü’nün güncel kılavuzunu memnuniyetle karşıladıklarını belirten
Avrupa Topluluğu Armatörler Birliği (European Community Shipowners’ Association
– ECSA) ve Avrupa Taşımacılık İşçileri Federasyonu (European Transport Workers’
Federation – ETF), bazı Avrupa ülkelerinde halihazırda yürürlükte olan
girişimlerden de övgüyle bahsetti. Fakat ECSA ve ETF çalışmaların devam etmesi
gerektiğini belirterek diğer AB Üye Devletlerine de aynı doğrultuda hareket
etmeleri için çağrı yaptı.
Tüm dünyadaki gemi insanları
halen onları denizlerde kalmaya zorlayan çeşitli kısıtlamalarla karşı karşıya
bulunmaktadır. Bu durum, gemi insanlarının fiziksel ve zihinsel sağlıklarında
ciddi sorunlara neden olarak gemi operasyonlarını sekteye uğratabilir. Tıbbi ve
kişisel koruyucu ekipman, ilaçlar ve COVID-19 aşılarının yanı sıra tükettiğimiz
tüm ürünlerin %90’ı küresel deniz tedarik zincirleri tarafından sağlanmaktadır.
(Kaynak: ECSA)
2- Rotterdam Limanı uluslararası
gemi insanları için aşılama programı başlattı.
Yalnızca Hollanda vatandaşı olan
gemi insanları için uygulanan aşılama programı, 2 Ağustos 2021 tarihi
itibariyle Rotterdam Limanı’na gelen gemilerdeki bütün uluslararası gemi
personeli için uygulanmaya başlanacaktır. Uluslararası gemi insanlarının
aşılanması ile ilgili bir diğer gelişme ise, kruvaziyer gemileri ve gezinti
tekneleri hariç olmak üzere Rotterdam Limanı bölgesindeki terminallere uğrayan
gemilerdeki tüm gemi insanlarının aşıdan faydalanabilecek olmasıdır.
Toplamda 10.000 adet tek doz aşı
pilot program için ayrılacak ve herhangi bir öncelik sırası olmadan
uygulanacaktır. Aşılar, gemi üzerinde veya yerel kliniklerde tıbbi personel
tarafından yapılacaktır.
Belçika; Anvers, Gent ve
Zeebrugge limanlarına gelen gemilerdeki tüm gemi insanlarına yönelik aşılama
programı başlatarak Hollanda tarafından Rotterdam Limanı’nda uygulanan söz
konusu pilot projeyi takip eden ülke olmuştur. Kilit çalışan rolünde olan gemi
insanlarının öncelikli olarak aşılanmasına yönelik yapılan tüm çağrılara rağmen
süreç yavaş ilerlemiştir. Ağustos ayı başında yapılan açıklamaya göre Singapur,
gemi personeli değişim protokolüne benzer olarak uluslararası gemi personelinin
aşılanmasına yönelik bir protokol üzerinde çalıştıklarını ifade etmiştir.
(Kaynak: seatrade-maritime.com)
3- İngiltere uluslararası
kruvaziyer seferlerini başlatıyor.
Kruvaziyer seferleri de dahil
olmak üzere İngiltere hükümeti tarafından bazı uluslararası seyahatlere izin
verilmesinin yanı sıra İngiltere’ye girişlerde uygulanan kısıtlamalar COVID-19
aşısı olan kişiler için hafifletilmiş bulunmaktadır.
Ağustos ayından itibaren ABD’den
ve Fransa hariç olmak üzere Avrupa ülkelerinden İngiltere’ye giden yolcuların
karantinaya alınmasına yönelik zorunluluk kaldırılmıştır. Fakat bu kişilerin
seyahat öncesinde COVID-19 testi yaptırmaları ve İngiltere’ye ulaştıktan 2 gün
sonra tekrardan test olmaları gerekmektedir. İngiltere Ulaştırma Bakanı Grant
Shapps, İngiltere’den kalkan kruvaziyer gemilerinin yurtdışındaki
destinasyonlara seyahat edebilmelerine izin verildiğini ifade etmiştir.
Kruvaziyer gemilerinin yurtdışında bulunan kruvaziyer limanlarına seyahat
etmesi 2020 yılı yazı itibariyle yasaklanmıştı.
Ayrıca İngiltere hükümeti, toplu
taşıma yerine şahsi araçlarını kullanan belirli kilit çalışanlar için test
yaptırma zorunluluğunu hafifleterek söz konusu çalışanların çalışma saatlerinde
esneklik yaratmıştır.
İngiltere Limanlar Birliği
(British Ports Association) Başkanı Richard Ballantyne İngiltere’ye girişlerde
uygulanan seyahat kısıtlamalarının hafifletilmesi ile ilgili haberler hakkında
şu şekilde bir açıklama yapmıştır: “Uluslararası kruvaziyer seferlerinin 16 ay boyunca durdurulmasından
sonra İngiltere hükümeti tarafından kruvaziyer gemi faaliyetlerinin 2 Ağustos
itibariyle yeniden başlayacağına ilişkin yapılan açıklama bizi çok memnun etti.
Kruvaziyer seyahatlerinin 2 ay önce İngiltere sınırları içerisinde yeniden
başlatılması, yolcuların, gemi personelinin ve destinasyonların güvenli ve sağlıklı
olmasının temini açısından limanların, kruvaziyer gemi şirketlerinin, hükümetin
ve sağlık yetkililerinin ortak çalışmalar yürütebildiklerini göstermiştir.
İngiltere tarafından kademeli olarak uygulanan normale dönüş sürecinin en kısa
süre içerisinde yerel idari birimler tarafından da uygulanacağını umuyoruz.” (Kaynak:
safety4sea.com)
4- EMSA, COVID-19’un deniz
taşımacılığına olan etkisi konulu bir rapor yayımladı.
Avrupa Deniz Emniyeti Ajansı
(European Maritime Safety Agency – EMSA), COVID-19 salgınının deniz
taşımacılığına olan etkisine ilişkin bir rapor yayımladı.
Avrupa Birliği Denizcilik Bilgi
ve Değişim Sistemi (SafeSeaNet), Uzak Mesafe Tanımlama ve İzleme Sistemi (Long
Range Identification and Tracking System – LRIT) ve MARINFO’dan alınan verileri
kullanan rapor, COVID-19 salgınının deniz taşımacılığı trafiğine olan
etkilerini sayılar vererek incelemektedir.
Avrupa limanlarına gelen gemiler
sayısal olarak incelendiğinde bu sayının 2020 yılında 2019 yılına kıyasla %10
düştüğü gözlemlenmiştir. Temmuz 2021’de AB limanlarına gelen gemi sayısı ise
2019 yılının aynı dönemine kıyasla %6 oranında artış göstermiştir. Kruvaziyer
gemileri, yolcu gemileri, dondurulmuş yük gemileri ve araç taşıyıcı gemiler
COVID-19 salgınından en çok etkilenen sektörler arasında yer almıştır. Ayrıca
Ro-Ro yolcu gemisi sayısında %22; Ro-Ro yük gemisi sayısında ise %9 artış
olmuştur. Ülke bazında ise Bulgaristan, Hırvatistan, Kıbrıs, Finlandiya,
Fransa, İzlanda, Litvanya, Norveç, Polonya ve İspanya salgından en çok
etkilenen ülkeler olmuştur.
Söz konusu rapor, 2019, 2020 ve
2021 yıllarına ilişkin olarak MARINFO’dan gelen verileri işleyerek, COVID-19
salgınının, AB Üye Devleti bayrağı taşıyan gemilerin faaliyetleri üzerindeki
etkisini, dünyanın herhangi bir yerinde bulunan limanlara yapılan sefer
sayılarını baz alarak analiz etmektedir. İngiltere hariç olmak üzere AB Üye
Devleti bayrağı taşıyan gemilerin 2020 yılında dünyadaki tüm limanlara
yaptıkları sefer sayılarında 2019 yılına kıyasla %3.5, toplam gros tonaj
sayısında ise %11.1 azalma olmuştur. Özellikle salgının Avrupa’da artış
göstermesi ile birlikte birçok Avrupa Birliği Üye
Devleti tarafından getirilen
karantina önlemleri neticesinde 2020 yılının Mart ayı ortalarından itibaren söz
konusu sayılarda önemli bir düşüş olmuştur. Ancak Ağustos 2020 itibariyle
kırılan bu düşüş trendi, yine bu tarih itibariyle daha stabil bir hale
gelmiştir. Ağustos 2021’de, 2019 yılındaki değerlere kıyasla %2.1’lik bir artış
ile limanlara uğrak yapan gemi sayısında toparlanma gözlemlenmiş fakat toplam
gros tonaj %7.6 oranında düşmüştür. 2021 ve 2019 yılları verileri
kıyaslandığında Belçika, Bulgaristan ve Hırvatistan bayraklı gemiler, liman
uğrak sayısı konusunda en çok etkilenen ülkeler olmuştur. Bunun yanı sıra
Litvanya bayraklı gemiler ise, 2019 yılının Ağustos ayına kıyasla 2021 yılının
Ağustos ayında bu anlamda önemli bir artış göstermiştir.
Bu bilgilere ek olarak söz konusu
raporda EMSA, salgının Avrupa-Çin ve Avrupa-ABD arasındaki deniz taşımacılığı
rotalarına olan etkileri hakkında da bilgi vermektedir. 2019 yılı ile
karşılaştırıldığında 2020 yılında Avrupa’dan Çin ve ABD’ye giden gemi
trafiğinde azalma olmuştur. 2021 yılında Avrupa ile Çin arasındaki gemi trafiği
ise 2020 yılının değerleri üzerinde olmasına rağmen söz konusu değerler hala 2019
yılındaki seviyelerin altında seyretmektedir. Fakat ABD ile Avrupa arasındaki
gemi trafiğinde ve özellikle Avrupa Birliği’nden ABD’ye yapılan ihracatta
toparlanma gözlemlenmiş olup, Mart 2021 tarihinden itibaren söz konusu gemi
trafiği ve ihracata ilişkin değerler pandemi öncesindeki değerlerin üstüne
çıkmıştır. Güncel olarak ABD’den yapılan ithalat ise pandemi öncesi dönemde
yapılan ithalat değerlerine yaklaşmaktadır.
Ayrıca rapora göre kruvaziyer
gemileri, yolcu gemileri ve Ro-Ro yolcu gemileri gibi yolcu taşıyan gemiler de
pandemiden etkilenen gruplar arasında yer almıştır. AB limanlarında demirleyen
ve AB limanlarına sefer yapmakta olan söz konusu gemilerle ilgili olarak Mart
2020 tarihinde EMSA tarafından bir analiz yapılmış olup, söz konusu analiz kapsamında,
AB limanlarına bağlı ve limanlarda demir atan kruvaziyer gemi sayısında artış
gözlemlendiği bildirilmiştir. Ayrıca kruvaziyer gemilerindeki kişi sayısı Mart
2020 tarihi itibariyle kademeli olarak düşmüş ve söz konusu gemilerde yalnızca
gemi personelinin kalmasından dolayı bu gemilerdeki kişi sayısı çok düşük bir
seviyede seyretmiştir. Dünyadaki bütün büyük kruvaziyer gemi şirketleri
salgının dünya çapında yayılmasıyla birlikte Mart ayının ortalarından itibaren
seferlerini durdurmuş, bazı şirketler ise sınırlı sayıda gemilerle belirli
bölgelerde faaliyetlerini sürdürmüştür.
Son olarak, pandemi şartlarının
devam etmesinden dolayı 2020 yılının başlarından bu yana 2019 yılına kıyasla
limanlarda demir atan gemi sayısında artış olmuştur. (Kaynak: EMSA)
5- Avrupalı armatörler Fit for 55
iklim paketini destekliyor ancak önergeler arasındaki tutarsızlığın iklim
hedefini sekteye uğratacağını düşünüyorlar.
İklim krizinin toplumun
yüzleştiği en büyük insani, ekonomik ve çevresel zorluk olduğunu belirten
Avrupa Topluluğu Armatörler Birliği (European Community Shipowners’ Association
– ECSA), ‘Fit for 55’ iklim paketi kapsamında 14 Temmuz 2021 tarihinde
yayımlanan artırılmış iklim hedefini desteklediğini belirtmiştir. Fakat söz
konusu paket ile sunulan bazı önergeler arasında tutarsızlık olduğunun altını
çizen Avrupalı armatörler, bu durumun iklim hedeflerine zarar verebileceğini
belirtmiş ve söz konusu önergelerin daha tutarlı olması gerektiğini ifade
etmiştir.
ECSA Başkanı Claes Berglund
konuya ilişkin olarak şu şekilde bir açıklama yapmıştır: “Deniz taşımacılığı sektörü için uluslararası bir çözüm tercih etmemize
rağmen Avrupa Birliği’nin artırılmış iklim hedefini destekliyoruz ve iklim
krizinin ele alınması konusunda deniz taşımacılığı sektörünün, AB düzeyinde katkıda
bulunması gerektiğinin farkındayız.”
ECSA, özellikle birçok küçük ve
orta ölçekli armatör için önemli olan karbon fiyatlarının sabit bir hale
getirilmesi için Avrupa Birliği Emisyon Ticaret Sistemi (European Union
Emission Trading System - EU ETS) kapsamında bir sermaye oluşturulmasını
desteklemekte olup, elde edilecek gelirler ile sektörün yaşayacağı enerji geçiş
sürecinin desteklenmesi görüşündedir. ECSA ayrıca, deniz taşımacılığı
sektörünün AB ETS’ye dahil edilmesine ilişkin sunulan önergedeki ticari
işletmecilerin rolünün tanınmasından da memnuniyet duymaktadır. Ticari
işletmecilerin AB ETS’den kaynaklanacak maliyetleri üstlenmeleri gerektiği
hususu Avrupalı armatörler için önemli bir konudur.
Claes Berglund sözlerine şu
şekilde devam etmiştir: “ETS’den elde edilecek gelirlerin deniz taşımacılığı sektörünün
karbonsuzlaştırılmasının desteklenmesi için kullanılması ve buradaki gelirin AB
Üye Devletleri’nin genel bütçelerine aktarılmaması önem arz etmektedir. Avrupa
Parlamentosu, Sivil Toplum Kuruluşları ve sektör paydaşlarının halihazırda
sektöre ilişkin bir sermayeyi desteklediği göz önünde bulundurulduğunda, Üye
Devletlerin bu durumu bir mesaj olarak algılayacağını ve bu konuda daha ileriye
gitmek için adım atacaklarını umuyoruz. Ticari işletmeciler de dahil olmak
üzere bütün tedarik zinciri paydaşlarının kararlarını iklime duyarlı bir
şekilde vermeleri için yeni Direktif ile söz konusu paydaşlara uygun teşvikler
verilmelidir.”
ECSA, deniz taşımacılığı
sektöründen kaynaklanan emisyon yüzdelerinin kademeli bir şekilde ETS’ye dahil
edilmesi sürecini desteklemektedir. Fakat yatırım sinyallerinin oluşturulması
ve sistemin tasarımındaki olası hataların tespit edilmesi için sektörden
kaynaklanan emisyonların kademeli bir şekilde ETS’ye dahil edilmesi konusunda
yeterli zamanın verilmesi önemlidir.
Avrupalı armatörler, FuelEU
Denizcilik girişiminin (FuelEU Maritime initiative), günümüzde ticari kullanım
için erişilebilir olmayan daha temiz yakıtların piyasalarda tutunmasını teşvik
etmeye yönelik hedefini desteklemektedir. Fakat önerge, hem ‘Fit for 55’ iklim
paketi kapsamındaki diğer önergeler ile hem de artırılmış iklim hedefi ile
uyumlu değildir.
ECSA Genel Sekreteri Martin
Dorsman konu ile ilgili şu açıklamayı yapmıştır: “AB bölgesi dışındaki biyoyakıt
karışımlarının satın alımının teşvik edilmesi, girişimin uygulamaya alınması
ile ilgili sorunlar yaratarak emisyon azaltım hedeflerinin gerçekleştirilmesini
tehlikeye atacaktır. Bu konuda daha fazla şart getirmek yerine esneklik
sağlanması çok önemlidir. Ortaya koyulacak herhangi bir yeni standarda uyulmasına
yönelik sorumluluk AB yakıt tedarikçileri tarafından üstlenilmelidir.”
Ayrıca Avrupalı armatörler, Kıyı
Güç Kaynağı (Onshore Power Supply – OPS) altyapısı bulunmayan limanlardaki
gemilere kesilen para cezalarından sorumlu olmamaları gerektiğinin altını
çizmektedir. Martin Dorsman ise altyapının yetersiz olduğu veya gemi
ekipmanının liman altyapısı ile uyumlu olmadığı durumlarda en azından gemilerin
OPS zorunluluğundan muaf tutulmaları gerektiğini belirtmiştir.
Enerji Vergilendirme
Direktifi’nde (Energy Tax Directive) yakıta ilişkin uygulanan mevcut vergi
muafiyetinin kaldırılması sürdürülebilir bir durum olmayacaktır. Herhangi bir
enerji kaynağına vergi yükümlülüğü getirmek uluslararası deniz taşımacılığı
sektörü için zorluk teşkil edeceği için gemilere teslim edilen bütün enerji
kaynaklarının Enerji Vergilendirme Direktifi kapsamında vergiden muaf
tutulmasını sağlamak amacıyla ECSA, Avrupa Parlamentosu Üyeleri ve Üye
Devletler ile yakın çalışmalar yürütecektir.
‘Fit for 55’ iklim paketi
kapsamında sunulan önergeleri detaylı bir şekilde inceleyecek olan ECSA, iklim
hedeflerinin gerçekleştirilmesi ve Avrupa deniz taşımacılığı sektörünün rekabet
edebilirliğinin korunması amacıyla Avrupalı politika belirleyiciler ile yakın
diyaloğa girecektir. (Kaynak: ECSA)
6- Avrupa Komisyonu sahil
güvenlik faaliyetlerine yönelik kılavuzu onayladı.
Avrupa Komisyonu, denizdeki
emniyet ve güvenliği artırmaya yönelik Avrupalı sivil ve askeri makamlarca
gösterilen ortak çabalara destek olmak amacıyla sahil güvenlik faaliyetlerine
yönelik ‘Uygulamalı El Kitabını’ onaylamıştır.
Söz konusu doküman, AB Üye
Devletleri ve Avrupa Serbest Ticaret Birliği (European Free Trade Association –
EFTA) üye ülkeleri iş birliğinde Avrupa Komisyonu’nun da destekleriyle Avrupa
Deniz Emniyeti Ajansı (European Maritime Safety Agency – EMSA), Avrupa
Balıkçılık Kontrol Ajansı (European Fisheries Control Agency – EFCA) ve Avrupa
Sınır ve Sahil Güvenlik Ajansı (European Border and Coast Guard Agency –
Frontex) tarafından geliştirilmiştir. Dokümanın geliştirilmesinde rol oynayan 3
ajans, arama ve kurtarma, deniz güvenliği, sınır kontrolü, balıkçılığın
kontrolü, gümrük faaliyetleri, hukuki yaptırım ve çevrenin korunması gibi
görevleri kapsayan sahil güvenlik çalışmalarına yönelik Avrupa tarafından yürütülen
iş birliğine dahil olmuştur.
El Kitabı; iş birliği
çerçeveleri, iyi uygulama kılavuzları ve AB ve EFTA üye ülkelerindeki sahil
güvenliğin görevlerinin organizasyonel yapısı hakkında detayları kapsayan bilgi
formlarını içeren 3 ajans tarafından sağlanan hizmetler ile ilgili bilgileri
kapsamaktadır.
2021 yılı içerisinde söz konusu 3
ajans ve Avrupa Komisyonu, ulusal makamlardan alınan bilgileri içerecek çevrim
içi bir platformun açılışını gerçekleştirecektir.
El Kitabı sayesinde AB Üye
Devletleri ve AB ajansları Avrupa sularının daha güvenli bir hale getirilmesi
konusunda gösterdiği çabaları daha iyi bir şekilde koordine edebilecektir.
(Kaynak: EMSA)
7- 01.01.2021-23.08.2021 tarihleri
arasındaki Paris MOU kapsamında Türk bayraklı gemi tutulmaları.
01.01.2021 – 23.08.2021 tarihleri
arasında Paris Memorandumu (Paris MOU) üye limanlarında Türk Bayraklı gemilere
yönelik 121 denetim gerçekleştirilmiş ve söz konusu denetimlerde 1 Türk
Bayraklı gemi (İtalya – Manfredonia) tutulmuştur. Türk Bayraklı gemi tutulmalarına
ilişkin detaylı bilgilerin Odamız web sayfasında
(http://www.denizticaretodasi.org.tr/sayfalar/gemitutulmalari.aspx) yer aldığı,’’
Belirtilmektedir.
Sayın Üyelerimizin
bilgilerine rica ederiz.
Saygılarımızla,
Vapur
Donatanları ve Acenteleri Derneği
Emin
EMİNOĞLU
Genel
Sekreter
Dağıtım: Tüm
üyelerimiz