Menu

Duyurular


İMEAK DTO Mayıs 2025 IMO Bülteni

SİRKÜLER NO: 23.1 / 316-210 = 12/05/2025 

 

İlgi: İMEAK Deniz Ticaret Odası’ndan alınan 12.05.2025 tarih ve 1119/383/2025 sayılı yazısı.

 

İMEAK Deniz Ticaret Odası’ndan alınan ilgi yazıda;

 

‘’Uluslararası Denizcilik Örgütü (International Maritime Organization-IMO) tarafından yayımlanan güncel gelişmeler, haberler ve duyurular derlenerek bilgilendirme amacıyla aşağıda sunulmaktadır.

1. IMO'nun Net Sıfır Emisyon Hedefleri MEPC 83'te Onaylandı

Uluslararası Denizcilik Örgütü (International Maritime Organization- IMO), 7-11 Nisan 2025 tarihleri arasında gerçekleştirilen Deniz Çevresini Koruma Komitesi 83'üncü Dönem Toplantısında (Marine Environment Protection Committee- MEPC 83), 2050 yılına kadar net sıfır emisyon hedefi doğrultusunda hazırlanan, denizyolu taşımacılığı kaynaklı sera gazı emisyonlarını azaltmaya yönelik taslak değişiklikleri onayladı.

Sera gazı fiyatlandırma mekanizması ve küresel yakıt standardına yönelik bu değişikliklerin, Ekim 2025 ayında düzenlenecek olağanüstü oturumda resmen kabul edilerek 2027 yılı itibarıyla yürürlüğe girmesi bekleniyor. Uygulama, 5.000 GT üzerindeki gemiler için zorunlu olacak. Bu gemiler, uluslararası deniz taşımacılığından kaynaklanan toplam karbondioksit emisyonlarının yaklaşık yüzde seksen beşini oluşturuyor.

IMO Genel Sekreteri Arsenio Dominguez konuya ilişkin yaptığı açıklamasında, IMO net sıfır çerçevesini içeren revize MARPOL Ek VI'daki taslak değişikliklerin onaylanmasının iklim değişikliğiyle mücadelede önemli bir adım olduğunu ve örgütün bu süreçteki taahhütlerinin yerine getirilmesindeki kolektif çabaları yansıttığını ifade etti. (Kaynak: IMO Web Sitesi)

2. Birleşmiş Milletler Kuruluşları Uydu Navigasyon Sistemlerinin Korunmasına Yönelik Çağrıda Bulundu

Uluslararası Telekomünikasyon Birliği (International Telecommunication Union-ITU), Uluslararası Sivil Havacılık Örgütü (International Civil Aviation Organization-ICAO) ve Uluslararası Denizcilik Örgütü (International Maritime Organization-IMO) tarafından gerçekleştirilen ortak bir açıklamada; hava, deniz ve diğer uydu telekomünikasyon hizmetlerinin işleyişine yönelik artan müdahale girişimleri nedeniyle, devletlerin acilen radyo frekans bandı koruma önlemlerini geliştirmeleri gerektiği bildirildi.

Bu zararlı girişimler, Radyo Navigasyon Uydu Servisi (Radio Navigation Satellite Service-RNSS) için konumlandırılan frekans bantlarında çalışan Küresel Navigasyon Uydu Sistemlerini (Global Navigation Satellite Systems- GNSS) bozan parazit saldırıları veya kimlik avı şeklinde gerçekleştirilmektedir.

Üç BM uzmanlık kuruluşunun Genel Sekreterleri tarafından imzalanan ortak bildiri, Üye Devletlerden istenen beş temel eylemi içeriyor:

- RNSS'nin sivil ve insani yardım operasyonlarını etkileyen zararlı müdahalelerden korunması.

- RNSS'ye bağlı navigasyon, konumlandırma ve zamanlama sistemlerinin esnekliğinin güçlendirilmesi.

- Acil durum desteği için geleneksel navigasyon altyapısının bakımı.

- Düzenleyici makamlar, havacılık, denizcilik ve savunma makamları ile icra makamları arasındaki iş birliğini geliştirmek.

- Kapsamlı müdahale raporlama mekanizmalarının uygulanması.

IMO Genel Sekreteri Arsenio Dominguez konuya ilişkin açıklamasında: "Denizcilerin ve deniz taşımacılığının güvenliği, güvenli navigasyon ve iletişimi destekleyen sistemlerin esnekliğine dayanır. Küresel Navigasyon Uydu Sistemlerine müdahale, deniz taşımacılığı faaliyetleri için ciddi bir risk oluşturur ve bu da çarpışmalara ve karaya oturmaya neden olabilir. Tüm Üye Devletleri bu kritik sistemleri korumak için harekete geçmeye çağırıyorum." ifadelerini kaydetti. (Kaynak: IMOWeb Sitesi)

 

3. IMO Net Sıfır Çerçevesini Destekleme Çağrısı

Uluslararası Denizcilik Örgütü (International Maritime Organization-IMO) Üye Devletleri, Deniz Çevresini Koruma Komitesi 83'üncü Dönem Toplantısında (Marine Environment Protection Committee- MEPC 83) denizyolu taşımacılığı kaynaklı sera gazı emisyonlarına ilişkin çerçeve anlaşmayı kabul etmiş olsa da konuya ilişkin tartışmalar hala devam ediyor.

Küresel yakıt standardı ve yakıtın tüm yaşam döngüsünü kapsayan "kaynaktan bacaya" (wellto-wake) ölçüm yöntemleri gibi birçok önemli detay hala netlik kazanmış durumda değil. Ayrıca kabul edilen çerçeve düzenlemenin resmen yürürlüğe girmesi için MEPC 84'te imzalanması gerekiyor.

Yeşil yakıtları desteklemesiyle tanınan Avusturalya merkezli bir madencilik şirketi yetkilisi Dr. Andrew Forrest, yeşil dönüşüme daha çok sayıda ülkenin destek vermesi için çağrıda bulundu. Forrest, özellikle Suudi Arabistan'ı işaret ederek ülkenin petrol gelirlerine dayalı ekonomisiyle bu dönüşüm sürecinden kayıptan ziyade kazançlı çıkabileceğini ifade etti.

MEPC 83'te Suudi Arabistan ve bazı büyük petrol ihracatçısı ülkelerin karbon emisyonu salımını sınırlamaya yönelik planlanan hedeflere karşı çıkması dikkat çekmişti. Ancak Forrest bunun aksine, Suudi Arabistan'ın süreci yavaşlatmak yerine karbon nötr hedefine liderlik edebilecek güçte bir potansiyele sahip olduğunu savundu.

Forrest açıklamalarında: "Bu, cesurca liderlik edilmesini gerektiren bir süreç. SuudiArabistan'ı, nüfuzunu, anlaşmayı engellemek yerine uzlaşı sağlamak için kullanmaya ve halkının refahını garanti altına alacak bir yol izlemeye davet ediyoruz." ifadelerine yer verirken MEPC 83 Toplantısında alınan kararları ise büyük bir zafer olarak değerlendirdi. Anlaşmanın ağır sanayi sektörlerinin bugüne kadar iklim krizi konusunda attığı en önemli adımlardan biri olduğunu sözlerine ekleyen Forrest, eğer Suudi Arabistan gibi petrol ihracatçısı devletler bu çok taraflı iklim çözümlerini baltalamaya çalışırsa, bunun sorumluluğunu kabul etmeleri gerektiğini ifade etti. (Kaynak: Industrial Marine Power Web Sitesi)

Denilmektedir.

Sayın Üyelerimizin bilgilerine rica ederiz.

 

 

 

 

 

 

Saygılarımızla,

Vapur Donatanları ve Acenteleri Derneği

 

 

 

 

 

 

Emin EMİNOĞLU

Genel Sekreter


 

 

 

 

 

 

Ek: İlgi Yazı

Dağıtım: Tüm üyelerimiz