Deniz Kazaları
SİRKÜLER NO: 13.7 / 539 - 368 = 12/08/2025
İlgi: Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı Denizcilik Genel
Müdürlüğü’nden alınan 12.08.2025 tarih ve E-19463099-145.03-2956143 sayılı yazısı.
Denizcilik
Genel Müdürlüğü’nden alınan
ilgi yazıda;
‘’Bilindiği üzere limanlarımıza gelen ve limanlarımızdan ayrılan bütün gemilerin ve deniz araçlarının tabi olduğu 618 sayılı Limanlar Kanununda limanlara gelen gemilerin ve gemi dışında kalan her türlü deniz aracının liman içinde seyir, demirleme, rıhtım ve iskelelere yanaşma, şamandıralara bağlama ve buralardan ayrılmalarında uyulacak kurallar ile limanda düzen ve disiplinin sağlanmasına ilişkin diğer hususların Bakanlığımızca Yönetmelikle düzenleneceği hüküm altına alınmış; bu kapsamda düzenlenen Limanlar Yönetmeliği ile liman idari sahalarında ilgililerin uymak zorunda olduğu kurallar ile seyir, can, mal ve çevre emniyetine ilişkin hususlar belirlenmiştir.
Ancak Bakanlığımızca son zamanlarda özellikle demir alanlarında gemilerin uymakla yükümlü olduğu kurallara ilişkin ihlallerde ve kazalarda artış olmaya başladığı gözlemlenmektedir. Yakın zamanda gerçekleşen bir olayda Komorlar Bayraklı ALARA isimli Ro-Ro gemisinde güverte stajyeri olarak çalışan Berkan Aslan'ın, 9 Ağustos 2025 tarihinde Mersin demir sahasında kumanya alımı sırasında gemide çalışan bir grup ile yüzmek için suya girdiği ve boğularak vefat ettiği bildirilmiştir. Limanlar Yönetmeliği'nin yasak faaliyetler başlığı altındaki 21 inci maddesinin birinci fıkrası hükmü gereği demir alanlarında yüzülmesi yasak olup demir alanına gelen bayrağı ne olursa olsun tüm gemiler Uluslararası kuralların yanında bulundukları liman idari sahasında ulusal mevzuata ve kurallara uymaları; diğer yandan acentelerin de gemi kaptanlarına yerel mevzuat ve dikkat edilmesi gereken kuralları da ayrıca bildirmeleri gerekmektedir.
Bununla birlikte uluslararası sefer yapan tüm gemiler için Uluslararası Emniyetli Yönetim Sistemi (ISM) kapsamında seyirde, demirde, limanda personelin dikkat etmesi gereken hususlar yer almakta olup bunların uygulanması ve kontrolü ise gemi kaptanı tarafından yapılmakta; geminin emniyetli yönetim sistemi, önce şirketi sonra da bayrak idaresi veya yetkilendirdiği klas kuruluşunca denetlenmektedir.
Gemi kaptanı, personeli önceden yapılması yasak davranışlar konusunda gemiye katılmadan önce ve yine gemi hayatı sırasında periyodik olarak bilgilendirmekle sorumludur. Ancak yukarıda belirtilen somut olayda kaptanın ve gemi personelinin kuralları bilmediğine veya disiplinsiz davranış gösterdiğine ilişkin emareler bulunmakta olup idari tahkikat sürecine başlanmıştır. İdari tahkikat sonucuna göre ise gemi çalışanları hakkında "Gemi Adamları Disiplin Komisyonu" süreci başlatılacaktır.
Bu itibarla, kazaların mümkün olduğunca engellenebilmesini teminen Türk bayraklı gemiler için gemi donatan/işletenlerin ve gemi kaptanlarının Uluslararası Emniyetli Yönetim (ISM) kurallarının gemilerde uygulanmasında hassasiyet göstermesi ile gemi acentelerinin Limanlar Yönetmeliği'nin liman idari sahasında uyulacak kurallar ve yasaklar hakkında hizmet verdikleri gemileri daha ayrıntılı bilgilendirmesi için üyelerinize gerekli duyuruların yapılması hususunda gereğini rica ederim.’’
Denilmektedir.
Sayın Üyelerimizin
bilgilerine rica ederiz.
Saygılarımızla,
Vapur
Donatanları ve Acenteleri Derneği
Emin
EMİNOĞLU
Genel
Sekreter
Dağıtım: Tüm üyelerimiz