Menu

Duyurular


AIS Klas-B Cihazlarının Kullanım Esasları Hk.

SİRKÜLER NO: 18,3 / 349-266   = 25/07/2014
 

 
İlgi: İMEAK DTO’dan alınan, 25/07/2014 tarih ve 3333-496 / 2014 sayılı yazısı.
 
İlgi yazı ile;
 
"İçişleri Bakanlığı Sahil Güvenlik Komutanlığı’nın 21.07.2014 tarih ve 47961 sayılı yazısına atfen ;
       
1- Son dönemlerde Sahil Güvenlik Komutanlığı’nca yapılan görevlerde ve ihbarlarda, vatandaşlarımızda AIS cihazının kullanımı konusunda bazı tereddütlerin olduğu ve AIS cihazının kullanımına ilişkin mevzuat incelendiğinde ;
 
  a – 17 Şubat 2007 tarihli ve 26437 sayılı Resmi Gazete’ de yayımlanarak yürürlüğe giren Gemi Trafik Hizmetleri Sistemlerinin Kurulmasına ve İşletilmesine İlişkin Yönetmeliğin ;
 
 1 -  19’ncu maddenin (7)’nci fıkrasında; “23’ncü maddenin ikinci fıkrasına aykırı edenler hakkında;
 
(a) AIS cihazı bulundurması gerektiği halde bulundurmayanlara 4922 sayılı Denizde Can ve   
 
Mal Koruma Hakkında Kanunun 20’nci maddesi gereğince yaptırım uygulanır.
(b) AIS cihazı faal olduğu halde çalıştırmayanlar ile AIS cihazının arızalanması durumunda arızasını en yakın liman başkanlığına bildirmeyenlere 618 sayılı Limanlar Kanununun  
 
11’nci maddesi gereğince yaptırım uygulanır”.
 
 2 – 23’ ncü maddesinin (2) nci fıkrasına; “İdare gemi trafik hizmetlerinden ve AIS’den elde edilen verileri ve görüntüleri Deniz Kuvvetleri Komutanlığı, Sahil Güvenlik Komutanlığı ve uygun gördüğü kurum ve kuruluşlara iletir. (Ek cümle: 15/08/2012-28385 S.R.G. Yön./9.md.) AIS   cihazı bulundurmak yükümlülüğünde olan gemilerin kızakta bulunma, arıza gibi durumlar ve   olağanüstü haller haricinde bu cihazlarını açık ve çalışır halde bulundurması zorunludur. (Ek cümle: 15/08/2012-28385 S.R.G. Yön./9.md.) Söz konusu cihazın arıza yapması durumunda gemi/tekne kaptan/donatanları durumu ivedilikle en yakın Liman Başkanlığına bildirmek zorundadır. Bu maksatla, gemi trafik hizmetleri ve AIS’e ilişkin görüntüleri tek merkezde toplar  ve birbirine entegre eder.”,
 
b -  4922 sayılı Denizde Can ve Mal Koruma Hk. Kanun’un 20’nci maddesinde “Bu Kanunda yazılı sebeplerle;
 
          - Yolculuğuna izin verilmemiş,
          - Denize elverişlilik belgesi almamış,
          - Denize elverişlilik belgesi İdare tarafından iptal edilmiş,
          - Belgesinin süresi geçmiş ve İdarece uzatılmamış,
 
olmasına rağmen sefere çıkan ticaret gemisinin derhal seferden men alıkonularak muhafaza edilmek üzere en yakın elverişli limana çekilir. Gemideki yükün gideceği yere götürülmesi için gerekli bütün masrafların donatan tarafından karşılanır. Ayrıca gemi donatanına;
 
            - 150 GT’ye kadar olan gemi için 250 TL’den 500 TL’na   
            - 150 GT’den 500 GT’ye kadar olan gemi için 500 TL’den  1000 TL’na
            - 500 GT’den 1000 GT’ye kadar olan gemi için 1000 TL’den  2000 TL’na
            - 1000 GT’den 3000 GT’ye kadar olan gemi için 2000 TL’den  5000 TL’na
            - 3000 GT’den 10000 GT’ye kadar olan gemi için 5000 TL’den  10000 TL’na
            - 10000 GT’den büyük gemi için 10000 TL’den  25000 TL’na kadar idari para cezası verilir.
 
 
 
 
 
 
 
 
2
 
Gemiyi sevk ve idare eden kaptana bu cezaların üçte biri ayrıca verilir.
 
Geminin muhafaza edilmek üzere limana çekilmesi ve limanda tutulması, yük ve yolcuların gidecekleri yere götürülmesi dolayısıyla oluşan bütün masraflar ile idari para cezaları eksiksiz olarak ödendiği veya idari para cezası tutarı kadar teminat gösterildiği takdirde 4 üncü madde hükümleri çerçevesinde gemi serbest bırakılır.
 
 Geminin alıkonulduğu tarihten itibaren otuz gün geçmesine rağmen kaptan veya donatanın bu madde hükümlerine göre yükümlülüklerini yerine getirmemesi halinde gemi, limanın bulunduğu yerin mülki idari amiri başkanlığında, ilgili liman başkanı ve deniz ticaret odasının  temsilcisinin bulunduğu bir komisyon tarafından ihale mevzuatı hükümlerine bağlı olmaksızın satılır. Satıştan elde edilen gelirden geminin limana çekilmesi ve muhafaza edilmesi için gerekli olan bütün masraflar karşılandıktan ve para cezası tahsil edildikten sonra bakiye miktarın kalması halinde bu miktar donatanın veya yasal temsilcisinin başvurusu üzerine kendisine ödenir. Geminin satışının gerçekleştirilememesi veya gerçekleştirilmekle beraber satış bedelinin masrafları ve para cezasını karşılamaması halinde bu miktarın 21/7/1953 tarihli ve 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun hükümlerine donatandan tahsil edilir. Donatanın yabancı gerçek veya tüzel kişi olması veya kaptanın Türk vatandaşı olmaması halinde bu masraflar aylık yüzde beş gecikme zammıyla birlikte genel hükümlere göre tahsil olunur.”
 
c – 618 sayılı Limanlar Kanununun 11’nci maddesinde “İşbu Kanun ile ikinci maddede mezkur nizamnamelere muhalif hareket edenlere liman başkanı tarafından 500 TL’ ndan 20000 TL’ na kadar idari para cezası verilir.”,
 
 ç – 31 Ekim 2012 tarih ve 28453 sayılı Resmi Gazete’ de yayımlanarak yürürlüğe giren Limanlar Yönetmeliğinin Gemilerde bulunması gereken emniyet ve haberleşme cihazlarının kullanımı başlıklı 31’ nci maddesinin (1) nci fıkrasında; “Liman idari sahasında bulunan gemi ve deniz araçlarında ilgili mevzuat gereği emniyet ve haberleşme cihazlarının bulundurulması ve bu cihazların, liman idari sahasında kızakta bulunma, önceden bildirilmesi şartıyla arıza gibi durumlar ve olağanüstü haller haricinde çalışır ve açık durumda bulundurulması şarttır.”,hükümlerinin yer aldığı,
 
 2 – Sahil Güvenlik Komutanlığı bağlıları tarafından yapılan denetim ve kontrollerde AIS Klas – B cihazı kapalı konumda olan gemiler hakkında ilgili Kanunlara (4922 Sayılı Denizde Can ve Mal Koruma Hakkında Kanun ve 618 Sayılı Limanlar Kanunu) istinaden gerekli işlemlerin uygulanması maksadıyla Liman Başkanlıklarına sevk işlemi yapılacağı ,
 
3 - AIS Klas-B cihazı bulunan gemilerin karada bakım, onarım görmesi vb. durumlar hariç cihazın sürekli açık olması gerekmekte olup, bu cihazlar sayesinde;
 
 a – Geminin kalkış limanından itibaren yaptığı tüm hareketler takip edilebildiği,
 b – Suç ve suça ilişkin faaliyetler hakkında AIS-Klas B cihazı kayıtları delil olarak kullanılabildiği,
 c – Başta kaçakçılık olmak üzere her türlü yasa dışı faaliyetin tespit ve önlenmesinde faydalanıldığı,
 
hususları bildirilmekte olup, denizlerimizde can/mal emniyeti ve güvenliğinin tam olarak sağlanabilmesi maksadıyla gemi/teknelerde bulundurulması gereken AIS cihazlarının faal ve çalışır halde bulundurulması konusunda gemi/tekne donatan, kaptan ve çalışanları ile denizcilik sektörünün bilgilendirilmesi istenmektedir."
 
Denilmektedir.
 
Sayın Üyelerimizin bilgilerini rica ederiz.
 
 
                                                                                                       Saygılarımızla,
                                                                                    Vapur Donatanları ve Acenteleri Derneği
 
 
                                                                                                         Emin EMİNOĞLU
                                                                                                         Genel Sekreter
Ek : İlgi Yazı
 
 
 
Dağıtım: Tüm üyelerimiz