İMEAK DTO Ekim 2020 AB Bülteni
SİRKÜLER NO: 23.1 / 778-627 = 22/10/2020
İlgi: İMEAK Deniz Ticaret Odası’ndan alınan 22.10.2020 tarih
ve 2827/1181/2020 sayılı yazısı.
İMEAK Deniz Ticaret Odası’ndan alınan ilgi
yazıda;
Avrupa'da denizcilik sektöründe meydana gelen güncel
gelişmelere ilişkin çeşitli kaynaklardan derlenen haberler bilgilendirme
amacıyla aşağıda sunulmaktadır.
Avrupa Birliği okyanusların ve kıyı kaynaklarının
sürdürülebilir olmasını sağlama amacının yanı sıra, sürdürülebilir bir Mavi
Ekonomi ortaya koymaya yönelik yeni bir yaklaşımla paralel olarak Avrupa Yeşil
Mutabakatı (European Green Deal) kapsamındaki girişimlerin
ve politikaların uygulanması ve geliştirilmesi için karar mercii ve paydaşları
desteklemek amacıyla 2020 Mavi Ekonomi raporunu yayımlamıştır.
Raporda, Avrupa Yeşil Mutabakatı ve Avrupa Veri
Stratejisi'nin, çeşitli girişimlerde kullanılmak amacıyla güvenilir, doğru ve
merkezi verileri zorunlu hale getireceğine vurgu yapılmaktadır.
Raporun üçüncü baskısı; iklim değişikliği gibi sorunlar,
denizaltı kabloları gibi yeni sektör alanları, Deniz Mekânsal Planlaması (Maritime
Spatial Planning), Ekosistem Hizmetleri (Ecosystem
Services) gibi yeni analiz alanları veya
çok amaçlı platformlar (Multipurpose
platforms) gibi Mavi Ekonomi üzerinde etkisi bulunan çeşitli
unsurlar hakkında da bilgi sağlamaktadır.
2020 Mavi Ekonomi Raporu iki
ana başlık altında incelenebilir. Bu
başlıklardan birincisi olan Deniz Temelli Faaliyetler (Marine-based
activities); deniz canlıları, deniz mineralleri, yenilenebilir deniz enerjisi,
tuzdan arındırma, deniz taşımacılığı ve kıyı turizmi gibi okyanus, deniz ve
kıyı bölgelerini ilgilendiren konuları kapsamaktadır. Söz konusu ana
başlıklardan ikincisi ise deniz ile ilgili faaliyetlerdir. Raporun deniz ile
ilgili faaliyetler kısmında ise, deniz mahsullerinin işlenmesi, biyoteknoloji,
gemi inşa ve tamiri, liman faaliyetleri, teknoloji, ekipman, dijital hizmetler gibi
deniz temelli faaliyetlerde veya denizlerde kullanılan ürünler, bu
faaliyetlerden elde edilen ürünler veya bu faaliyetler ile ilgili verilen
hizmetler hakkında bilgi verilmektedir.
Fakat denizler; kaynak temini, denizde yaşam, karbon
giderimi, kıyıların korunması, atıkların geri dönüştürülmesi, depolanması ve
iklim değişikliği ve biyoçeşitliliği etkileyen süreçler ile ölçülemeyecek kadar
büyük bir ekonomik değere sahiptir.
Rapor, Avrupa Yeşil Mutabakatı'nın uygulanmaya başlanmasından
sonra deniz ortamı ve okyanuslar üzerindeki insan etkisini analiz etmektedir.
Küresel ısınma ve iklim değişikliğinin ana sebebi olan sera gazı salınımları da
bahsedilen insan etkisine dahildir. İklim değişikliği sonucunda sıcaklık
dalgalarının ve orman yangınlarının artması, Güney ve Orta Avrupa'da
kuraklıklar yaşanırken Kuzey Avrupa'nın ise daha yağışlı bir iklime ve sel
felaketlerine ev sahipliği yapması beklenmektedir.
Bu konulara ek olarak 2020 Mavi Ekonomi Raporu, Mavi
Ekonomi ile ilgili olarak gerçekleştirilecek projeler için finansman bulunması
gibi genel ekonomik ve politik konularda da bilgi vermektedir. (Kaynak:
Safety4Sea)
2-
Fransa sülfür takibi yapan dronelar kullanarak emisyon
yönetmeliğini uyguluyor.
Avrupa'nın kontrol bölgelerinde seyreden gemilere yönelik
katı sülfür limiti uygulaması için gösterilen çabalar ileri teknoloji dronlar
ile desteklenmektedir. Avrupa Deniz Emniyeti Ajansı (European Maritime Safety
Agency - EMSA) tarafından sağlanan dronları kullanan Fransa, emisyonların
izlenmesine ilişkin programı başlatan son ülke oldu.
Fransız sularındaki emisyon kontrollerini sıkılaştırmak
amacıyla Denizcilik Bakanlığı, dünyanın en yoğun hatlarından biri olan Dover
Boğazı'nda dronları kullanmaya başladı. Üç ay sürecek olan denemeler 23 Eylül
2020 tarihinde hayata geçirildi.
Emisyon izleme programı, deniz kirliliğine ilişkin
kuralların daha katı bir şekilde uygulandığı Kuzey Denizi Emisyon Kontrol
Alanı'nda (North Sea Sulphur Emission Control Area - SECA)
gerçekleştirilecektir. Bu bölgede seyreden gemiler sülfür değeri %0.1'den
yüksek yakıtları kullanamamaktadır. Bu oran, diğer bölgelerde ise %0.5 olarak
belirlenmiştir.
Dover Boğazı üzerindeki deniz trafiği hatları üzerinde
uçuş yapacak dronlar, sülfür yoğunluğu ve gaz ölçümlerine ilişkin veri
toplayacak, görüntü ve uçuş rotasını EMSA'nın veri merkezine gönderecektir.
Veri merkezine iletilen veriler burada analiz edildikten sonra, Avrupa'da
bulunan gemi denetimleri yetkilileri tarafından kullanılan THETIS-EU veri
sistemine aktarılacaktır.
EMSA'ya göre, gemi denetimlerine ilişkin kurulan
koordinasyonu kolaylaştırmak için Avrupa Birliği üye devletleri kural ihlalleri
hakkında bilgilendirilmektedir. Dronlar tarafından yapılan emisyon ölçümleri
neticesinde sülfür yoğunluğu limitinin aşıldığı tespit edilir ise, gemi
uğrayacağı bir sonraki limanda denetimlere tabi tutlabilecektir.
Danimarka Denizcilik İdaresi 2019 yılında benzer bir
deneme programı yürürlüğe koymuş ve 2020 yılı yazında deneme programına yönelik
ikinci bir test gerçekleştirmiştir. 2020 yılının Ekim ayı sonuna kadar sürmesi
planlanan ve Fransa'ya benzer olarak EMSA'nın dronlarının kullanıldığı bu
program ile Baltık Denizinden geçiş yapan yüksek tonajlı gemilerin kullandığı
Büyük Kemer Boğazının kuzey bölgesindeki gemilerin emisyon ölçümleri
gerçekleştirilmektedir.
Gemilerin bacalarına doğru uçuş yapan dronelar,
"koklama teknolojisi" adı verilen yöntem sayesinde gemi yakıtında
bulunan sülfür miktarını ölçmektedir. Danimarka'nın kullandığı programda veri
hızlı bir şekilde Danimarka Çevre Koruma Ajansı'na aktarılmaktadır. Bir geminin
çok fazla sülfür emisyonuna sebep olduğu gözlemlendiğinde aktarılan veriler
Ajans tarafından takibe alınmaktadır. (Kaynak: maritime-executive.com)
Kara, hava, deniz ve demiryolu
taşımacılığı sektörlerinin yanı sıra üretim ve lojistik
sektöründen temsilciler, dijital ekonomideki
tüm ortaklar için eşit şartlar sunan bir B2B veri sisteminin yönetilmesine
ilişkin olarak bir AB çerçeve programının Avrupalı karar mercileri tarafından
kabul edilmesi için çağrıda bulunmaktadır.
Çeşitli taraflar arasındaki kişisel ve kişisel olmayan
çok sayıdaki verinin karşılıklı olarak aktarılması son yenilikler çerçevesinde
taşımacılık sektörü için önemi giderek artan bir konu olmuştur. Çeşitli araçlar
için geliştirilen otomatikleştirilmiş fonksiyonlar, bağlı araçlar, akıllı
şehirler ve dijital mobilite platformları bahsedilen bu yenilikler kapsamındadır.
Taşımacılık sektöründeki işletmeciler genellikle veri ürettikleri ve üretilen
bu veriler teknoloji şirketleri tarafından işlenip kullanıldığı için söz konusu
akıllı çözümler veri üretiminde artışa neden olmuştur.
Avrupa Birliği karar mercilerine gönderilen ortak bir
bildirimde yük ve yolcu taşımacılığı sektörünü temsil eden kuruluşlar, B2B
verilerin yönetilmesine yönelik bir AB çerçeve programının oluşturulması için
çağrı yapmıştır. Bu çerçeve programı, verilerin isteğe bağlı olarak alınması prensibini
açık bir şekilde benimsemeli ve verileri toplayan kişilerin rol ve
sorumluluklarının yanı sıra veri üreticilerinin de haklarını netleştirmelidir.
Buna ek olarak Avrupa Birliği de, veri biçimlerini standart bir hale getirmek
ve mobilite platformlarının birlikte çalışabilirliğini kolaylaştırmak için bir
kılavuz hazırlamalıdır.
İş hayatındaki dijitalleşme sürecinin etkileri başta
küçük ve orta ölçekli işletmelerde (small and medium
enterprises - SMEs) olmak üzere hafife alınmamalıdır.
Dijitalleşme sürecinin başarılı bir şekilde gerçekleştirilmesi için
işletmelerin mevcut işgücünü iyileştirmesi ve veri ekonomisinin sunduğu
fırsatlardan faydalanmak isterlerse finansal destek talep etmeleri
gerekmektedir.
Taşımacılık sektörü herkes için eşit ve şeffaf bir
şekilde oluşturulacak AB yönetmeliği sayesinde dijital ekonomide bulunan tüm iş
ortakları için eşit şartlar ortaya koymak amacıyla dijitalleşme konusunda AB
kurumlan ile işbirliği yapmak için hazırdır. (Kaynak: ECSA)
Antwerp
Limanı, Rotterdam
Liman Başkanlığı, Amsterdam
Limanı, North
Sea Port Netherlands, Drechtsteden ve De Vlaamse
Waterweg, iç sularda yapılan deniz taşımacılığı ve
nehir üzerinde turistik amaçla gerçekleştirilen yolcu taşımacılığı sektörlerine
yönelik bir sahil güç kaynağı sisteminin (Shore-Based
Power System) kurulmasını planlamaktadır.
Söz konusu güç kaynağı sisteminin kurulması için ortak çağrıda
bulunan tüm taraflar adına Rotterdam Liman Başkanlığı Avrupa ülkelerine ihale
çağrısında bulunmuştur. İhale çağrısından sonra bu hizmetlerin hayata
geçirilmesi için bir yüklenici seçilecektir.
Kurulan ortaklık, yerel yaşam ve çevre kalitesinin artırılması
hedeflerinin yanı sıra Hollanda ve Belçika'da bulunan çeşitli liman
bölgelerinin dengeli bir şekilde kalkındırılmasını amaçlayan bir politikayı
benimsemekte ve gerçekleştirilecek ihale ise bu doğrultuda olacaktır.
İç sularda yapılan deniz taşımacılığı daha çevre dostu ve
karayolu taşımacılığı ile karşılaştırıldığında yüklerin daha etkili bir şekilde
taşındığı bir taşımacılık yöntemi olarak tanımlanmaktadır.
Farklı türdeki iç su gemileri
için sahil güç kaynağı sisteminin kullanılması sayesinde mürettebat, dizel jeneratör veya geminin ana
makinesini kullanmadan gemide bulunan cihazlardan faydalanabilecek ve bu sayede
gemilerin limandayken ürettikleri karbon ayak izi azaltılacaktır.
Kendi sürdürülebilirlik politikalarına uygun olarak
limanlar, sahil güç kaynağı sisteminin geliştirilmesi ve bu sistemin
olabildiğince kullanışlı olmasını sağlamak için ortak bir yaklaşım sergileme
yönünde karar almışlardır.
Antwerp
Liman yetkilileri yapılan
ortak bir açıklamada şu sözleri ifade etmiştir: "Bu yaklaşım
ile gemi üzerindeki aksaklıkların giderilmesine ilişkin hizmet sağlanması
hedeflenmekte ve sahil güç kaynağı ünitelerinin sağladığı elektriğin de faturalandırılması
amaçlanmaktadır. İçsu taşımacılığının uluslararası bir olgu olduğu
düşünüldüğünde bu yeni standardizasyon Belçika ve Hollanda'nın yanı sıra
tercihen diğer ülkeler tarafından da benimsenecektir." (Kaynak: offshore- energy.biz)
5-
01.01.2020-21.10.2020 Tarihleri Arasındaki Paris MoU
Kapsamında Türk Bayraklı Gemi Tutulmaları.
01.01.2020 - 21.10.2020 tarihleri arasında Paris Memorandumu (Paris MoU) üye limanlarında Türk Bayraklı gemilere yönelik 140 denetim gerçekleştirilmiş ve söz konusu denetimlerde 2 Türk Bayraklı gemi (İtalya - Trieste) tutulmuştur. Türk Bayraklı gemi tutulmalarına ilişkin detaylı bilgiler Odamız web sayfasında (http://www.denizticaretodasi.org.tr/sayfalar/gemitutulmalari.aspx) yer almaktadır.
Denilmektedir.
Saygılarımızla,
Vapur
Donatanları ve Acenteleri Derneği
Emin
EMİNOĞLU
Genel
Sekreter
Dağıtım: Tüm üyelerimiz